fredag 28 mars 2014

Saved by the bell

Tre semesterdagar kvar att ta ut innan månadsskiftet och självklart är det ju fiske som gäller. Två dagar i Sunnedamm kan summeras med allmänt skitväder & fantastiskt fiske!

Dag 1
Klockan ringde 03.00 - det tar ju trots allt 1h 40min att köra från Malmö till Trälshult och sen måste man ju hinna med en kopp kaffe samt att rigga spöt innan solen gått upp. Strax innan kl 05.00 var jag på plats och en halvtimme senare doppade jag den första flugan i det lugnflytande, kalla vattnet i Pool 1.

Under de första tre timmarna fick jag utstå snöblandat regn, råa vindar och ett riktigt uselt fiske. Ingen var hemma. Kast efter kast. Fluga efter fluga. Till slut lyckades jag överlista en fin liten regnbåge och äntligen kunde jag ta en kaffepaus med gott samvete.


En pigg liten krabat som fick friheten åter.

Efter att den bistra väderleken delvis hade upphört började sporadiska vak dyka upp både i dammen och i poolerna. Fisket tog fart och den ena fisken efter den andra landades. I strömsträckan kunde man dessutom skåda ett av naturens vackra skådespel - stora, lekfärgade hanar som bråkade om sina revir. De var så upptagna med detta att de fullkomligt ignorerade både min och flugornas närvaro.


Pool 3.

Action i Pool 3.

Så när som på ett par timmar hade jag hela anläggningen för mig själv och vilket fiske jag hade. Tjugo landade fiskar under den första dagen talar ju sitt tydliga språk. Flugorna som gällde var allt från fjädermygg & husmaskar till romkorn & micronobblers. Som avslutning på dagen kopplade jag av framför tvn i stugan med lite värmande gulaschsoppa - det blir knappast bättre!


Husmask, fjädermyggkläckare & spider red tag - säkra kort i Sunnedamm!

Vacker skymning.

Dag 2
Trots att det började ljusna redan vid klockan fem valde jag att inte ställa väckarklockan för tidigt. 05.30 kravlade jag mig ur sovsäcken och inledde dagen på sedvanligt vis med kaffekokning.

Termometern visade -2 grader och det var verkligen inte lockande att lämna den varma stugan. Ute i kylan var det lika livlöst som under gårdagens morgonfiske. En regnbåge blev det under den första timmen och sen fick jag sällskap av Jimmy. Vi kämpade på i strömsträckan ett bra tag utan någon som helst känning, varpå vi begav oss mot dammens utlopp. Beväpnade med romkornsflugor krokade vi båda fisk omgående. Starka & kämparglada regnbågar kring 1-2 kilo med helt fantastiska fenor!


Helt perfekta fenor!

Det goda fisket fortsatte fram till lunchtid för att sedan dö ut fullständigt. Helt vindstilla och inte mer än 3-4 grader varmt i luften var kanske inte optimala förhållanden då inte ens fjädermyggen kläckte i någon större utsträckning. De högst sporadiska vaken såg emellertid ut att vara skolboksexempel av fjädermyggsvak - så med en fjädermyggsimitation #14 blev det trots allt ett par fiskar till. Martin var lägligt nog på plats precis i det ögonblick då en fisk glufsade i sig min fluga.

Härligt spöböj.

Ännu en fin fena.

Nu dog fisket återigen, men turligt nog såg jag Martin med familj förbereda för isättning av ny fisk inför helgen. Ivrigt inväntade jag de nya regnbågarna och med en timmes dagsljus kvar brakade helvetet lös. Fiskarna högg ursinningslöst och under denna timme lyckades jag landa ytterligare tio stycken. Nu var mörkret nära och jag ville så gärna tangera mitt personbästa i antal flugfångade fiskar under en och samma dag. Efter ännu ett par kast såg jag knappt linan framför mig i vattnet. Dags att bege sig hemåt, tänkte jag, men med första vevtaget kom ett resolut hugg - fisk nummer tjugofem var ett faktum!

Vilket makalöst bra fiske jag hade med 45 landade fiskar på två dagar! Regnbågarna var i full gång med leken, vilket tydligt märktes på beteendet. De mindre fiskarna stod samlade i grupper och hålorna där det vanligtvis råder fångstgaranti dominerades troligen av de större exemplaren som totalt nonchalerade mina flugor. Helgens vackraste fisk var utan tvekan en vackert lekfärgad, utlekt hane på cirka tre kilo.

Längtar redan tillbaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar