lördag 22 mars 2014

Rolling in the deep

Äntligen premiär i Bjeveröd!

Egentligen är det kanske inte riktigt min grej att stå och trängas med andra när det kommer till fiske, men tradition är trots allt tradition. Och vilken härlig dag det blev - vädret var på topp & fisket likaså!


 En kopp kaffe innan startskottet går, helt enligt traditionen.

Pang! Direkt efter startskottet drillades det fisk överallt. För egen del tog det kanske fem kast innan första fisken högg på min micronobbler. Efter en tämligen kort fight kunde jag landa en pigg, liten regnbåge på drygt ett kilo. Nytt kast & hugg igen, men riktigt så snabbt skulle det inte ta slut. Fisken slet sig loss ganska omgående och jag kunde pusta ut - några kast till skulle jag få göra. Efter totalt tio-tolv kast hade jag dock fyllt min kvot. Fisk nummer två var både större & starkare och den bjöd gladeligen upp till kamp. Tyvärr var inte heller denna fisk någon tävlingsvinnare med sina knappa tre kilo, men det var verkligen inte läge att hänga läpp.


En fin premiärfisk från Bjeveröd.

Jag knatade upp till grillstugan för invägning och en kopp kaffe. Solen sken, stämningen var på topp och beslutet att lösa ett nytt fiskekort skulle jag inte ångra. Efter ett kort uppehåll i fisket intog jag åter min plats i flugfiskedammen. Fisket hade mer eller mindre dött ut, men trägen vinner som vanligt! Inom loppet av två timmar hade jag landat ytterligare fem fiskar som alla fick sin frihet åter.


 Flugan för dagen!
 
 Bifångst i form av en mussla som hade bitit tag i kroken.. Märkligt..?

Den sista timmen spenderades i gott sällskap - med Conny, Totte & co. Ännu en lyckad premiär till ända - på återseende och tack för den här gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar