onsdag 12 mars 2014

Season premiere

Jag har ju glömt att berätta om premiärhelgen i Sunnedamm. Det var ett par veckor sedan nu som Sara & jag begav oss mot Halland och hade ett riktigt grymt fiske!


Man får köra hemifrån tidigt för att vara på plats innan gryningen - och värre blir det i vår/sommar!

Gryning i Sunnedamm - vackert.

Vi var ännu en gång först på plats, bara för att kunna fiska av våra favorithålor innan någon annan gjorde det. Fisket började trögt, vilket är ovanligt då Pool 1 alltid brukar leverera fisk tidigt på morgonen. Nedanför fallet står det ju alltid flera individer i det syrerika vattnet från Vänneån. Nåja, bara att byta plats & taktik. Vi fiskade av strömsträckan utan resultat, varpå vi begav oss ut i dammen istället. Sara landade tre fiskar ganska omgående medan jag fick nöja mig med en på morgonkvisten. Kaffepaus? Nej, inte förrän jag har fått fler fiskar!


Dammen - här lurar det regnbågar & öringar överallt.

Jag gick vidare till utloppet, knöt på en romkornsfluga och lade ut den två-tre spölängder framför mig. Romkornet hann knappt landa på ytan innan en regnbåge hade gått upp från djupet & smaskat i sig läckerbiten. Efter någon kort rusning och en massa bökande nere på botten kunde jag landa en vackert lekfärgad hane på cirka tre kilo. Nytt kast, samma resultat, ännu en landad fisk. Och igen, och igen! Och även på det femte kastet krokade jag en fin fisk. Fem landade fiskar på fem kast - helt otroligt!


Action!

Några ynka plusgrader & friska, sydliga vindar hela helgen. Rånarluvan var guld värd.

Romkornsflugorna är riktigt roliga att fiska med. Ibland hugger fiskarna när romkornet fortfarande ligger i ytan & guppar, andra gånger ser man linspetsen sakta glida åt ett annat håll & då är det mothugg som gäller, men det vanligaste är ändå brutala hugg som nästan rycker spöt ur händerna. Helt sjukt vad regnbågarnas instinkter går igång på den här flugan!


 Sara drillar fisk i Pool 2 - ser bra ut.

Ord är överflödiga - Sunnedamm är så otroligt vackert & fisket är fantastiskt.

En annan udda händelse från helgen: Sara hade nyss krokat en fisk och drillat i en halvminut eller så. Själv stod jag 20-30 meter bort och koncentrerade mig på mitt. Helt plötsligt högg det bestämt även på min fluga. Fisken rörde sig underligt - vad var det frågan om?! Det visade sig att Saras fisk hade gjort en lång rusning rakt mot min fluga och tydligen kunde den inte motstå romkornet den här gången heller. Vi hade krokat samma fisk - i munnen! Vi stod dessutom på motsatt sida av dammen, så det var ju inte helt enkelt att få in fisken för avkrokning. Aldrig hört om att detta har hänt någon annan...

Fisket var sjukt bra hela helgen!

Lördag - 25 landade regnbågar för mig & 13 för Sara.
Söndag - 12 landade regnbågar för mig & 10 för Sara.


En av många vackert lekfärgade hanar - den här på ca 6 kilo.

... och större finns det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar