söndag 9 mars 2014

Sunny side up

Då var det helg igen och ni vet väl vad det betyder? Fiske såklart!


Malmö kl 06.00.

Efter ett par koppar kaffe & en fyrtio minuter lång bilfärd kom jag fram till Bondemölla. Spöt riggades kvickt och efter en kort pratstund med Andreas hade det blivit dags att blöta flugorna. Väderprognosen för dagen var sol, 7-8 plusgrader & svag vind - helt perfekt!


 Is i spöringarna - vad är detta?!

De där plusgraderna kom däremot inte förrän efter ett par timmars fiske. Brr. Kallt. Fiskarna tyckte uppenbarligen likadant för de verkade inte alls vara på hugget. Ett par timmar passerade och jag testade allt möjligt i flugväg. En tappad. Två tappade. Men äntligen tog en stor fisk min fluga - hårt & bestämt. Den vältrade några gånger i ytan innan den gjorde sin första riktiga rusning. I slow motion såg jag hur fluglinan öglade sig runt rullen och smack - tafsbrott. Suck, skulle det bli en sådan dag idag?




Solens strålar värmde sakta men säkert upp både fingrar & vatten. Kläckningar av fjädermygg kunde skådas lite varstans och inom kort vakades det en hel del i övre dammen. På med en fjädermygga och inom kort var dagens första fisk landad - en fint proportionerad hona kring tre kilo. Även nummer två & tre landades strax därpå, alla på olika fjädermyggsimitationer. Riktiga krutpaket med hela och fina fenor! Att dessa små fjädermyggsimitationer kan utlösa sådana monsterhugg är för mig en gåta, men en väldigt välkommen sådan såklart.


Fish on!

Dagens flugor - fjädermyggor!

Nu blev fisket trögare. Vissa hade fått en fisk eller två, andra gick fortfarande tomhänta. Solen sken, vinden mojnade och temperaturen klättrade uppåt. Prognosen stämde för en gångs skull och jag hade nästan glömt hur skönt det är när solens strålar tränger igenom ända in i själen.




Hela dagen var fortsatt knepig. Jag testade mig fram med diverse nymfer, fjädermyggor & små micronobblers. Nu hade det gått ett varv, så romkornsflugan knöts på än en gång. På första kastet högg det brutalt och jag var säker på att tafsen skulle gå av när min mothuggsreflex utlöstes - men icke. Ännu en urstark regnbåge bråkade långt och länge innan den till slut gav upp. Cirka tre kilo än en gång.


Det är inte så enkelt som det ser ut - att drilla fisk & fotografera samtidigt!

Romkornet levererar igen.

Efter många resultatlösa kast gick jag vidare till första fiskeplatsen i övre dammen. Här brukar flera fina fiskar patrullera i det svagt strömmande vattnet och efter några kast hade jag krokat ännu en regnbåge på romkornsflugan. En vacker fyrakilosfisk släpptes tillbaka och sen kände jag mig ganska nöjd med dagen. Fem fiskar landade var mer än någon annan hade fått och med tanke på att fisken är i lek så får det helt enkelt ses som ett riktigt bra resultat.


Vacker skymning i Bondemölla.

Tidigare under eftermiddagen hade Andreas berättat lite kort om kommande investeringar i Bondemölla. Allt jag vill säga är - det blir ett spännande år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar