måndag 3 mars 2014

I'm on a roll

Ännu en härlig fiskehelg till ända! Den här gången bar det av till Bondemölla och efter rapporter om två dagars extremt trögt fiske var jag lite orolig över att min goda form kanske skulle nå sitt slut? När vi kom fram var fyra andra fiskare redan på plats, men ändå fick jag tag på en av mina favoritplatser:


Vattenfallet - här står det alltid fisk.

Precis nedanför detta vattenfall brukar det stå flera individer och njuta av det syrerika vattnet, så också idag. Med en förtyngd romkornsfluga lyckades jag redan i mitt första kast lura en fin, liten regnbåge som försiktigt krokades av och släpptes fri. Ännu en gång lät jag mitt förtyngda romkorn drifta iväg från vattenfallet och även i detta kast sög det tag i flugan. Regnbåge nummer två landad redan innan klockan hade slagit halv åtta. Det här var ju enkelt? Nja, inte riktigt..

Nu blev fisket genast trögare. Inte en känning för någon på flera timmar. Dags att gå upp till övre kanalen och dra ännu en fisk, tänkte jag. Lättare sagt än gjort när de enda fiskarna jag såg tycktes leka med varandra? Men till slut sa det SMACK och nu jävlar skulle det bli fight. Fisken var inte alls glad över att vara krokad och den rusade i tokfart mot dammen. Meter efter meter försvann från rullen. Min 125 fot långa fluglina försvann i ett nafs och backingen fick för första gången på länge komma in i matchen. Vilken känsla när en stark & pigg regnbåge bjuder upp till kamp!


Ett riktigt krutpaket har tagit flugan och nyss gjort en 80meters-rusning. Härlig känsla!

Och så kom regnet. Trots skitvädret stod vi kvar i kanalen en stund och tur var väl det - Sara krokade sin första för dagen och var nu också med i matchen. Direkt efter detta sökte vi skydd i kaffestugan - tillsammans med alla andra. Ingen hade känt något, så med mina tre fiskar kanske jag skulle vara nöjd trots allt? Ovädret lämnade oss till slut och nu kom fisket igång igen. Alla sex fiskare fick ganska omgående en fisk vardera. Ännu en gång fick backingen hjälpa till och efter en hård kamp stod jag än en gång som segrare. En snabb avkroknimg senare och vips - så var den fri!

Inga köldstela bågar här inte.

Fisken får ligga kvar i vattnet under avkrokningen.

Med peang och hullinglösa flugor går det snabbt & smidigt att återsätta fisk..

.. och visst fanns det krafter kvar!

Det nyckfulla fisket fortsatte och när dagen var till ända hade jag landat sex regnbågar, tappat ett par & sedvanligt missat flertalet hugg. Flugorna för dagen var helt klart romkornet samt en orange micronobbler. Alla fick fisk idag, de flesta tog väl 1-2 stycken. Sambon min landade en kanonfin, romstinn hona som vi uppskattade till minst fem kilo - ett nytt personbästa!






Allt som allt en mycket trevlig dag i Bondemölla. Även om det var ganska rått ute så låg det ändå vår i luften. Vinden var obefintlig på eftermiddagen och det enda som hördes var fluglinor som skar genom luften och flertalet fåglar som med sina vackra sånger deklarerade att våren hade anlänt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar