måndag 21 april 2014

In the middle of nowhere

Mitt ute på den glesbefolkade, skånska landsbygden ligger Ekdala och här skulle jag äntligen få testa den nyinvigda strömsträckan. Min trogna GPS hittade dit utan några som helst problem och vid 06.30 mötte Tommy med hundar upp mig vid strömmen. Efter en trevlig pratstund var det äntligen dags för fiske!

Som vanligt var jag först på plats och kunde således välja och vraka bland poolerna. Efter en kvart eller så var första fisken landad, en pigg liten båge av den nya stammen. Claes & David - tillika mitt fiskesällskap för dagen - anlände i samma veva. Fisket var trögt och det fanns knappt någon som helst tillstymmelse till liv.


Action i strömsträckan!

Efter mycket slit i strömmen begav vi oss istället till dammarna. I den minsta dammen krokade jag omgående en vackert lekfärgad hane på dryga kilot. David spräckte nollan en timme senare när vi hade återvänt till strömmen, men någon mer huggvillig fisk återfanns inte. Vi begav oss mot den största dammen där det också skulle finnas mycket av den nya fisken. Med en orange micronobbler fångade jag hyfsat kvickt två fina fiskar, varav en på cirka tre kilo. Ett riktigt krutpaket - tillika akrobat - som efter en härlig fight fick friheten åter. Claes nolla spräcktes till slut den också, men några fler fiskar blev det inte.


 Bågarna i dammen var desto mer huggvilliga..

Vilken kamp!

Och slutligen ett par naturbilder från helgen som varit.


Vacker citronfjäril som inte alls var särskilt skygg framför kameran.

Den här lilla rackaren hittade vi också..

 .. men den var inte alls på humör! Den betedde sig mer som en huggorm än en snok.

Till slut fick den nog och gick till attack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar