måndag 16 maj 2016

The last snow

För snart tre veckor sedan åkte jag djupt in i smålands skogar för ett härligt fiskeäventyr tillsammans med ett gäng likasinnade själar. Målet för resan var att fånga ett gäng gullspångslaxar på fluga, men det skulle visa sig lättare sagt än gjort.

Vädrets makter var inte direkt på vår sida. Termometern visade ett par ynka plusgrader, vinden tjöt och mindre snöoväder avlöste varandra i ultrarapid. Till råga på allt var fisket fullkomligt värdelöst under lördagkvällen. Faktum är att jag kammade noll, vilket jag verkligen inte hade räknat med.

När mörkret föll kröp vi in i stugorna för att slicka våra sår och förbereda oss inför söndagens fiske. Efter ett par öl var det sovdags, men någon sömn vill jag inte påstå att jag fick. En av mina stugkamrater - ingen nämnd, ingen glömd - snarkade något fruktansvärt och stundtals lät det som att en björn försökte våldföra sig på ett vildsvin.

Efter den sömnlösa natten var det dags för revansch. Vi studsade upp ur sängarna när väckarklockan tjöt, men synen som mötte oss var allt annat än välkomnande; snö så långt ögat kunde nå.


Vädergudarna var onekligen på bråkigt humör.

Ett par koppar kaffe senare hade vi samlat mod nog för att bege oss ut i den miserabla väderleken. Den första köldslagna timmen passerade plågsamt långsamt, men till slut kom det förlösande hugget. En kraftfull fisk tog flugan med bestämdhet och bjöd sedan på en härlig fight. Mitt TSD Argentum #6 visade återigen att det är ett spö att räkna med när en tung fisk kliver på.


Vacker morgon vädret till trots.

Äntligen!

 Dagens första - en urstark gullspångslax på nästan fem kilo.

Fantastiska fenor, eller vad säger ni?

Regnbågar, laxar & öringar avlöste varandra med jämna mellanrum och likaså gjorde snöbyarna. När dagen var till ända hade jag räknat ihop till fjorton korta snöoväder och åtta landade fiskar - klart godkänt med tanke på förutsättningarna.

Att drilla odlade gullspångslaxar var kanske inte det mest spännande som jag har gjort i min flugfiskekarriär, men det var ändå häftigt att få känna en dos av urkraften som dessa vackra varelser besitter. Rekommenderas varmt om ni får möjlighet.


Utanför vassruggarna lurade öringarna.

Sagolikt vacker, men kanske inte fullt så spännande fight med ett klass sex spö.

Kamp! Rullen skrek för fullt när dagens största fisk rusade mot andra sidan sjön.

Ännu en härlig gullspångslax i bästa möjliga kondition.

Tack allihopa för en härlig helg, hoppas vi ses vid vattnet snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar