fredag 22 april 2016

Dry fly short stories - part two

I söndags blev det regnbågsfiske i full storm. Nåja, det blåste åtminstone 10-12 m/s och den korrekta benämningen bör väl egentligen vara frisk till hård vind, men det låter på tok för odramatiskt.

När jag kom fram till smultronstället fick jag otroligt nog direkt syn på en vakande fisk. Den vindpinade vattenytan bröts kontinuerligt inne i den närmsta viken och jag kunde snabbt konstatera att det var flertalet fiskar som smaskade i sig godbitar från den oroliga vattenytan.

Fjädermyggen kläcktes i rikliga mängder, men det var i det närmaste omöjligt att få tag på ett exemplar då den kraftiga vinden svepte bort dem per omgående. Jag knöt på en fjädermyggkläckare - tillika ett av mina allra första alster vid bindstädet - och fiskarna blev som tokiga.

Påslagen varierade minst sagt i intensitet. En del fiskar sippvakade i sig flugan utan att ens bryta vattenytan. Andra utförde regelrätta rullvak och den tredje varianten var att vattenytan fullkomligt exploderade i samband med att fisken fick syn på den guppande godbiten.

Under två timmars tid hade jag förmodligen ett av de allra bästa torrflugefisken som jag någonsin har upplevt. Det högg till höger & vänster och de vackra, förvildade regnbågarna visade verkligen prov på kampvilja.

Resultatraden lyder som följande; tolv landade regnbågar mellan 1-4 kilo, ett par tappade, ett halvdussin missade påslag, två uträtade krokar & ett tafsbrott. Hur grymt som helst!


 Fjädermygg = regnbågsgodis!

 Dagens första skönhet - helt perfekt kondition.

Wow!

 Härligt spöböj - rullen töms snabbt på lina när vårpigga regnbågar kliver på.

 Sagolikt vacker hanfisk i lekdräkt. Runt fyra kilo.

 Flugan satt perfekt i mungipan.

 Vilken kamp! Sekunden senare var backingen utanför toppöglan.

 Ännu en skönhet i vacker lekdräkt.

Ord är överflödiga. Vilken fisk!

 Den berömda superkläckaren. Binds med fördel även med röd butt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar