måndag 1 december 2014

Pitch black

I fredags tog Sara & jag vårt pick & pack och begav oss mot Trälshult. Två nätter i stuga & två heldagar med fiske i Sunnedamm - en galet bra helg helt enkelt.

Vi firade in helgen med en flaska vin, ost- & charkbricka samt lite kortspel innan det var dags att krypa till kojs. Klockan sex tjöt alarmet och efter en lång frukost med det obligatoriska snabbkaffet var det äntligen dags att börja fiska. Kallt som tusan, ett par grader på sin höjd, men skam den som ger sig.


Förtrollande vackert.

I det dunkla morgonljuset kunde jag urskilja vak lite varstans, men något torrflugefiske var det inte tal om, fiskarna var inte det minsta intresserade av det jag hade att erbjuda. Istället knöt jag på min enda streamer - tricoloren - och började fiska av djuphålorna där det allt som oftast står fisk.


Fish on.

En vacker hanfisk i full lekdräkt..

.. och en snabb närbild innan han fick friheten åter.

Efter en trög start blev fisket plötsligt bättre. Under ett par timmar landade jag åtta regnbågar och precis då kom jag på mig själv att tänka tanken "Fan vad bra det går, inte en enda tappad fisk hittills". Den tanken skulle jag snart komma att ångra - allt medflyt försvann omedelbart och jag började tappa fisk efter fisk. Flugorna snärtade jag av mitt under luftkasten, utan någon som helst kontakt med varken träd eller buskar, och de tilltagande vintervindarna ställde till med både det ena och andra. Brr.


Sara visar vägen i pool tre.

Tjusig firre i god kondition.

Som tur var avslutades dagen storstilat, alla missöden till trots. En miniöring och en torrflugefångad regnbåge i det allra sista dagsljuset var tillräckligt för att livsglädjen skulle återvända. Lägg därtill grillad fransyska - marinerad i tjugofyra timmar - och ett par öl med min underbara bättre hälft. Mysigt värre. Är så otroligt tacksam över att ha denna fina tjej vid min sida, i vått och torrt, höhö :)


En hungrig rackare som var lite väl girig..

Vilka rådjursögon.

Vacker regnbåge, precis såhär ska de se ut.

 Få förunnat att dela sin största passion med sin älskade. Här är vi - fina & frusna!

Sagolikt vacker solnedgång.

 Kolsvart, minusgrader & grillning på gång.

Marinerad fransyska, potatissallad & öl - en perfekt adventsmeny.

Beeep beeep beeep - på't igen! Söndagen bjöd på isande vindar uppåt 6-8m/s, strålande solsken & riktigt trögt fiske - en alldeles underbar novemberdag med andra ord. Sara tog ledningen som så många gånger förr - men trägen vinner, som man brukar säga. Sjutton landade fiskar blev det för min del i helgen, men jag tappade många fler...


Sara kvitterar med sin tredje för dagen.

Ett praktexemplar!

Själv fick jag en fullkomligt rasande fisk på kroken.

Efter mycket bråkande var den äntligen redo för landning..

 .. bara lite till..

Success!

Sara fightar en urstark regnbåge.

En tvåkilosfisk i god vigör.

Min favorithåla i pool fem leverar alltid fisk..

.. och inte sällan är det vackra öringar som hugger.

 Sara drömmer sig bort i solnedgången - snart dags för återbesök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar