måndag 15 december 2014

Misery

Söndagens fiskepass i Bondemölla var ett sådant eländigt misärfiskepass som helt enkelt inte går att undvika emellanåt, något som min följeslagare för dagen - Mattias - kan intyga.

Det var kallt. Det var blåsigt. Det var ruggigt & jävligt. Och fisket var uselt i efterdyningarna av fredagens halvmesyr till storm. Jag var hungrig, men utan matsäck. Nattens sömnlöshet manifesterade sig som huvudvärk och ögon som gick i kors. Vintervindarna bet tag i oss med isande huggtänder och vägrade att släppa. Fiskarna däremot, de bet inte på något, eller ja, de flesta andra fiskare fick faktiskt känna på ett & annat hugg - men inte vi..


Vackert, frostbitet landskap.

Köldstela fingrar fick ideligen befria spöringarna från is.

Åtta smärtsamt långdragna timmar passerade utan någon som helst action, men precis före skymningen lossnade fisket, åtminstone för mig. Smack. Smack. Smack! Tre regnbågar på kort tid, varav en som bjöd på en fight värd att nämna. Åtminstone blev det ingen bomtur, men det kändes ändå på något vis lite tomt ute i det kalla vintermörkret. Vaklösa streamertider står för dörren och det vimlande insektslivet är ett minne blott. Våren kan inte komma fort nog - rädda mig!


Fish on!

Success!

Det tog inte mer än en kvart innan nästa firre hade slukat min tricolor.

En fin regnbåge med en fullständigt söndertrasad tricolor i munnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar