söndag 21 december 2014

My 2014

Ett fantastiskt fiskeår börjar lida mot sitt slut och nu återstår bara en summering av alla hundratals fisketimmar som året har bjudit på.

Som ni kanske har läst så har jag blivit helt uppslukad av bäcköringsfiske under det gångna året. En för mig tidigare mytomspunnen fiskart har fått en alldeles speciell plats i mitt flugfiskehjärta och där kommer den med all säkerhet att förbli. Halländska åar och Skånska bäckar har varsamt utforskats och under det kommande året tänker jag satsa ännu mer på detta supermysiga fiske - haka på!


Här står jag vid favoritbäcken och begrundar mitt nästa flugval.

Förtrollande vackert.

 Ephemera Danica - längtar redan till nästa säsong.

 En av årets största från favoritbäcken - tagen på en danicaimitation.

Uppe i norra Skåne har jag också hittat ett fantastiskt fiskevatten med vackra öringar.

Årets i särklass största bäcköring! 50+ cm.

En annan spännande grej som troligtvis kommer att figurera ofta på bloggen under det kommande året är Jakten på femtio arter på Fluga - en utmaning som en vän till mig startade och som även jag har antagit. Gå gärna in på vår Facebook-sida om ni är nyfikna. Låt jakten börja!


Här är ett par av mina fångster hittills: Stensnultra.

 Smörbult.

Skärsnultra.

Mört.

Min personliga målsättning att vinna en flugfisketävling under kalenderåret 2014 visade sig bli svårare än väntat - mestadels för att tävlingarna hölls på datum då jag hade andra saker för mig. Endast en tävling blev det och för andra året i rad kom jag tvåa i Björkadammens Flugfiskefestival.


En hedersam andraplats och 2000 riksdaler för "besväret". Good stuff.

Havsöringen förblev en myt för mig under det gångna året, men å andra sidan ägnade jag aldrig särskilt många timmar på att jaga havets silver. Vad tycker ni - fler havsöringsturer nästa år?


 Sydkusten den femte januari. Kallt, blåsigt & vågor högre än jag själv emellanåt. Brr.

Bomtur - men skam den som ger sig.

Göteborgs "skärgård" i somras. En fantastisk fiskenatt som även den resulterade i en bomtur.

Min underbara sambo är inte bara min följeslagare i livet, utan även vid vattnet. Det är på tok för få förunnat att ha en flugfiskande partner vid sin sida - i ur & skur - och jag är så otroligt tacksam över att ha Sara i mitt liv. Tillsammans är vi oslagbara! 


 Lite snö hindrar oss verkligen inte - här drillar Sara en fyrakilosfisk i Bondemölla.

 
 En solig vårdag i Sunnedamm.

 Sommar i Vinnalt.

 
En kall öl medan vi väntar på skymning & mer aktivitet.

Sara & jag! 

Under det gångna året har jag träffat massor av trevliga människor och en handfull av dessa är jag väldigt glad över att nu benämna som mina vänner. Ser fram emot många långa fiskedagar med er!


Jimmy kan det där med torrflugefiske.

Mattias ser koncentrerad ut efter ett antal missade påslag på torrflugan.

Tack till alla er som läser min blogg och kommer med feedback. Jag ser fram emot ett ännu bättre 2015 - med fler upplevelser att dela med mig av i både skrift & bild. En sista bildkavalkad bjuder jag på innan vi vänder blad och börjar på ett nytt kapitel.




 
 















God jul & Gott nytt år! Vi ses vid vattnet!



2 kommentarer:

  1. Härlig tillbakablick med fina öringar. Väldigt fina bilder som får en att bli ännu mer inspirerad till flugfiske. Hoppas på några spännande turer tillsammans 2015.

    Hälsningar Linus

    salmotrutta.se

    SvaraRadera
  2. De har varit trevligt att följa din blogg det gångna året! Alltid trevlig läsning :)
    Keep up the good work!

    Mvh Andreas
    Flugfiskaren i Småland
    www.flugfiskarenismaland.com

    SvaraRadera