måndag 24 november 2014

Strangers

Det har varit en härlig helg med många skratt, grymt fiske & en handfull nya vänner. Sunnedamm levererade ännu en gång massor av fina regnbågar, medan de vackra öringarna troligtvis var fullt fokuserade på sina lekbestyr.


Som vanligt, en liten försmak, kanonfisk!

Mathias hämtade upp mig i ett regnigt Malmö tidigt i lördags och halvannan timme senare hade vi nått vår destination - Trälshult i södra Halland - där vi skulle spendera två fiskedagar med ett för mig helt nytt fiskegäng. Klockan nio fick vi börja fiska och med köldstela fingrar riggade vi våra spön. Tre minusgrader är inte helt optimalt för att knyta på smånymfer & torrisar, men skam den som ger sig.


Vi börjar närma oss. Brrrrrr.

Mygg? Vid minusgrader?!

Ett vackert, frostbitet Sunnedamm.

Is i spöringarna - inte helt optimalt.

Medan resten av gänget, en efter en, fick fisk på sina julgransflugor så stod jag fortfarande och harvade med mina torrflugor & nymfer. Till slut, när vi bara var två som var lottlösa, bestämde jag mig för att lägga mina principer åt sidan och knyta på en tricolor. Ett par kast var allt som behövdes innan helgens första firre var ett faktum, därefter avlöste regnbågarna varandra i ett rasande tempo.


Inloppet till pool två, här finns det alltid gott om (svårflörtad) fisk.

Äntligen action!

Fet & fin.

Efter första fisken lossnade allt, pool tre levererade flest och störst.

Drygt fyra kilo, grymt bred över nacken, något som inte bilden förtäljer.

Det frostbitna landskapet förvandlades så småningom till ett (nästan) vindstilla höstparadis efter att solen behagat titta fram. Flera timmars solsken gjorde gott både för fisket och själen!


Underbart med solsken, det var verkligen inte igår.

En urstark fisk tar med mig på en promenad.

En skönhet från djuphålan i pool fyra.

En fantastisk höstdag i vacker natur, bättre blir det knappast.

Alla fick fisk, vissa mer än andra. Själv landade jag ofattbara tjugo regnbågar och tappade/missade minst lika många. I strömsträckan huserade många hanar som aktivt skyddade sina hålor och i dammen fick jag desto fler honfiskar. Fenorna var i toppklass, med sporadiska undantag, som alltid när det närmar sig lektider.


I dammen är det verkligen fart i regnbågarna.

Det tog inte många sekunder innan backingen fick hjälpa till.

 En torped som, likt många andra, lät sig luras av min tricolor.

Pool ett, här var det trögare än normalt..

.. men visst fanns det fisk strax nedanför "fallet".

Efter mörkrets inbrott grillade vi, drack öl, spelade poker och hälften av oss var till och med ute i mörkret för att testa lyckan med självlysande flugor - ingen succé.


Fem härliga grabbar som jag gärna fiskar med igen!

 Med lite öl & Captain Morgan innanför rockarna gick det an att vara ute vid grillen på kvällen.

På söndagen var det tidig frukost - alla var taggade på ännu en grym fiskedag, men det skulle visa sig bli mycket trögare än förväntat. Ömsom duggregn, ömsom uppehåll, med livliga vindar som försvårade fisket. Massor av fisk krokades under gårdagen och dessa var naturligtvis inte särskilt huggvilliga. Sju firrar blev det för min del och ännu en gång slutade jag i topp.


Det vakade en hel del på morgonkvisten, men några torrflugor ville de inte ha..

Dagens första och fler skulle det bli.

I dammen fungerade romkornsflugan i vanlig ordning. Vilka otroligt häftiga hugg man får.

 Likt gårdagen var det många hanfiskar som vaktade sina revir.

Fish on!

Ännu en otroligt vacker hanfisk i full lekdräkt.

Tack allihopa för en fantastisk helg! Ser redan fram emot nästa års fisketurer :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar