måndag 3 november 2014

Bloody sunday

Vad i hela friden - stickmyggor i november månad?! Redan efter ett par timmar vid vackra Ekemölla hade jag ådragit mig 3-4 myggbett i panna, ansikte och hals. Aldrig kunde jag ana att myggmedel skulle behövas så här nära vintern..

I övrigt var det en ganska typisk höstdag; solen lös med sin frånvaro, molntäcket bredde ut sig så långt ögat kunde se och en tjock dimridå gjorde vägarna obehagliga och (torrfluge)fisket svårt. Från klockan sju kämpade jag i dimman och i min desperation att känna på fisk satte jag på en.. en.. en streamer - en tricolor närmre bestämt. I den glasklara Lillsjön duggade plogarna efter flugan tätt och fastän fiskarna nästan hängde med hela vägen upp på land så högg de inte. Det aggressiva lekbeteendet var ett faktum och flugan var inte välkommen helt enkelt.


Ösjön - lika vacker som svårfiskad.

Efter ytterligare en timme hade jag fiskat mig bort till den lilla viken i bortre delen av Storsjön. I denna delvis vindskyddade vik sörplade fiskarna i sig kläckande fjädermygg i lugn & ro, men mina imitationer ratades gång på gång. Med en husmask i andra änden av tafsen vände fiskelyckan när en kalasfin regnbåge på halvannat kilo klev på. Den bjöd på en härlig fight, som alltid i Ekemölla, mycket tack vare en stjärtfena som var i prima skick.


En typisk Ekemölla-båge..

.. och fenorna är som sagt helt perfekta!

Timmarna svischade förbi, fisket förblev trögt och klockan ett på eftermiddagen hade jag endast lyckats lura tre firrar, alla på smånymfer av olika slag. Vakandet i den lilla viken blev allt mer frekvent, men fiskarna fullkomligt vägrade att luras av mina imitationer. Det som kläckte var smått, svart & otroligt litet, så för att skilja mig lite från mängden knöt jag på en streaking caddis #16 och presenterade den på första bästa vak. Smack - flugan hann knappt landa på vattenytan innan den försvann i ett våldsamt vak.


Vilken fighter! I perferin ser ni en tokförbannad regnbåge som gör allt för att komma loss.

Ta det försiktigt med fiskarna och kroka gärna av dem i vattnet.

Fish on!

 En tjusig hanfisk iklädd lekdräkt.

Sekunden senare försvann den som en torped och tackade mig med en vattenkaskad rakt i ansiktet. Välförtjänt måhända.

Fisket lossnade och ganska snabbt tog jag tre otroligt vackra fiskar på min älskade streaking caddis. Torrflugefiske på vakande fisk - i november - vilken lycka!


Smygfiske på vakande fisk. Fantastiskt.

Frestelsen blev onekligen för stor för denna skönhet.

Fjärde för dagen & fler skulle det bli.

Ännu en hungrig regnbåge som inte kunde motstå en streaking caddis.

 Dagens största dessutom - ett muskelpaket på cirka tre kilo.

På återseende.

Medan jag höll en snabb matpaus såg jag en snubbe som landade tre fiskar i rasande tempo. Jag fick ett exemplar av hans superfluga och redan i första kastet small dagens i särklass vackraste fisk på - en elegant hanfisk i full lekdräkt.


Smygfiske när det är som bäst.

Jackpot.

En sagolikt vacker regnbåge i lekdräkt. Vilken teckning!

Strax därpå såg jag en regnbåge som stod still precis inne vid kanten. Jag smög fram och presenterade flugan ett par decimeter framför fisken. Långsamt steg den mot flugan och i slowmotion öppnade den munnen och bröt ytfilmen i ett ståtligt vak. Mothugg och smack - kroken gick av. Den sista timmen bjöd enbart på ett par missade mothugg, så sju vackra regnbågar fick vara nog för denna gång.

Dagen bjöd dessutom på ett par trevliga pratstunder med andra torrfluge-entusiaster och även med ägaren Johan. Jag har sagt det förut och kommer säkert att säga det igen - vilken kanonanläggning du har Johan, vi ses snart igen!

1 kommentar:

  1. Ja Filip, det är verkligen ett privilegium att få driva en fiskeanläggning med fantastisk natur och så fina fiskleverantörer.
    Tack för ett fint blogg-inlägg och härliga höstbilder.
    Johan
    Ekemölla Sportfiske

    SvaraRadera