tisdag 11 november 2014

Mastering Chironomidae

Favorit i repris - i söndags blev det en heldag i Ekemölla och ännu en gång lämnade jag med ett stort leende på läpparna. Torrflugefisket var på topp och livet lekte!


En liten förhandstitt på de vackra Ekemölla-regnbågarna.

Mattias & jag anlände strax innan kl sju och i det starka månskenet kunde vi urskilja aktivitet i Lillsjön. Jag kände mig lite smutsig då jag inledde dagen med en streamer, men likt förra helgen hoppades jag på att min tricolor skulle trigga igång de aggressiva instinkterna hos de individer som mer eller mindre hade gått i lek.

I ett av de första utläggen såg jag en plog som ursinnigt sökte sig mot flugan direkt efter nedslag. Smack. Fisken var helvild och efter ett par sekunder slet den sig. En handfull kast senare var det dags igen; plogen närmade sig i rasande fart och precis innan det var dags att lyfta flugan ur det glasklara vattnet såg jag hur fisken gjorde ett utfall och slukade streamern. Mothugg och fast fisk.. åtminstone i sådär två-tre sekunder. Suck. Tio minuter senare fick jag ännu en chans och efter en våldsam kamp vann jag till slut!


Spöböj som heter duga.

Ett riktigt krutpaket, men tyvärr inte lika fin fena som de brukar ha här i Ekemölla.

Lillsjön i gryningen.

Efter ytterligare ett par tappade fiskar och misslyckade mothugg gav jag upp streamerfisket. En vecka tidigare hade jag ett superbt torrflugefiske på vakande fisk och förutsättningarna var minst lika goda denna dag. Vaken var frekventa, men något mönster var svårt att urskilja. I flera timmar gick vi lottlösa innan jag till slut lyckades överlista en av de vakande regnbågarna.


Power.

Och lite smygreklam för en fantastisk kombination.

Dagens första på torrfluga och fler skulle det bli.

Vilken fantastisk teckning, eller vad säger ni?

Skönheten fick självklart simma hem.

 Visst fanns det krafter kvar - likt en torped försvann hon ner i djupet.

Flugan för dagen skulle visa sig vara en fjädermygga #16 i fullt utvecklad form - både puppor & kläckare var fullständigt ointressanta. Efter en välbehövlig kaffepaus vände det tröga fisket till ett fullständigt lysande torrflugefiske. Taktiken var att placera sig i motvind och presentera fjädermyggsimitationen precis i vindkanterna. Regnbågarna kunde inte motstå torrflugan och när dagen var till ända hade jag landat nio firrar och tappat/missat minst lika många.


Oerhört fin natur omkring vattnet.

En urstark hanfisk med en paddel stor som min hand.

Fenomenala fenor.

Mattias hade en trög dag. Trodde ett tag att han skulle knuffa ner mig i vattnet om jag fortsatte att kommentera alla mina tappade & missade firrar.

I denna vindkant sörplade regnbågarna i sig fullt utvecklade fjädermygg som kläckte när vinden tilltog. Här fångades många fiskar.

Ingen bjässe, men ni skulle bara veta vilken kamp de bjuder upp till.

 Här är den - superfjädermyggan!

Det må vara en arbetsskada - men denna fullständigt ordinära skönhet gav mig ett leende på läpparna.

Tack för ännu en härlig dag vid ditt fantastiska vatten, Johan, och tack för fint sällskap Mattias!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar