söndag 26 januari 2014

Winter is here

Förra helgen bjöd på förhållandevis milt väder och självklart passade vi då på att fiska! Siktet var inställt på Bondemölla och när vi kom dit möttes vi av tre decimeter nyfallen snö och en nyplogad uppfart. I Malmö fanns det ingen snö att tala om, men här hade hela anläggningen förvandlats till ett vackert vinterlandskap över natten.




Termometern visade -1°C och förutsättningarna kändes faktiskt helt okej. Efter ett par resultatlösa kast nedanför vattenfallet bestämde vi oss snabbt för att gå upp till våra favoritplatser i den övre dammen. Ganska omgående krokade Sara en fin regnbåge på kanske 2 kilo och inom kort landade hon även fisk nummer två.

"Fiiisk!" ropade Sara för tredje gången på kort tid.
"Skämtar du...?" kläckte jag ur mig.

Efter en kort drillning vann fisken och försvann åter ner i djupet. Själv hade jag inte ens haft en känning trots att vi fiskade med samma fluga. Taktikbyte - ny plats & ny fluga. Redan i första kastet krokade jag en pigg regnbåge och ett par kast senare var det dags igen. Min svarta wolly bugger #10 fiskades in med korta ryck och långa pauser. Under en av pauserna såg jag ett pyttelitet ryck i fluglinan - snabbt mothugg och fisk nummer två var krokad. Efter lite tjurande på botten rusade den med rasande fart runt hörnet och in i kanalen. Trots en stökig fight kunde jag till slut landa en fin regnbåge på ca 4 kilo. Ställningen var 2-2.

Under tiden krokade Sara en fisk av större mått, men tyvärr gick även denna loss efter ett par tokrusningar.



Sara drillar fisk med van hand.

Vinterfisket kräver som bekant en hel del kaffepauser. Vi var fem fiskare på plats under dagen och i kaffestugan blev det mycket fiskesnack medan vi tinade våra stackars fingrar. Eftermiddagen bjöd på segt fiske med ytterligare några tappade fiskar, men en till skulle det bli. Jag ställde mig ovanför vattenfallet, knöt på en olivfärgad, förtyngd micronobbler och doppade ner flugan. Den fick drifta fritt en kort stund innan det sög tag. En vackert lekfärgad hanfisk landades och en fantastisk dag var till ända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar