lördag 25 januari 2014

The year was 2013

En summering av fiskeåret 2013

Spontant känns det som att detta har varit en riktig kanonsäsong med flera nya arter och personbästa. Många nya fiskevatten har testats och en handfull av dessa kommer att besökas flitigt under kommande år. Arsenalen av flugfiskespön har utökats från två till fem och jag har en känsla av att det blir många fler under 2014.

I brist på flugfiskeintresserade vänner har jag oftast varit ganska ensam i mitt fiske - men inte längre. I våras lärde jag min älskade sambo att flugfiska och nu är hon min vapendragare även ute vid vattnet. Dessutom har jag stiftat många nya bekantskaper under året och jag ser väldigt mycket fram emot att lära känna dessa männsikor närmre under kommande fiskesäsong!

Om vi går tillbaka till början av året då. Efter en lång och envis vinter hade det äntligen blivit dags för lite havsöringsfiske. Min nya vapendragare Daniel och jag for iväg till Lödde å och där bjöd havsöringarna verkligen upp till dans. Daniel landade elva fiskar och för egen del blev det sju stycken. Samtliga fiskar vägde ca 2-2.5kg och allihopa fick friheten åter. Vilken dag!


Vårfisket i Lödde å är kanon, prova du också!

Havsöringsfisket är fortfarande ganska nytt för mig. Med ett blygsamt personbästa på 2.35kg har jag som mål för det nya året att putsa till det med råge. Troligtvis enklare sagt än gjort, i somras spenderade jag nämligen många långa kvällar & nätter i jakt på havsöring, men förutom någon enstaka småöring blev det nästan bara bifångster i form av mört, abborre, gädda, sill, sej, torsk, horngädda & id...



Daniel på silverjakt i Vikhög.

Sommaren fullkomligt svischade förbi och helt plötsligt hade det blivit höst. De flesta helgerna spenderades vid p&t-dammar runt om i Skåne & Halland. Först ut var ett ställe jag aldrig tidigare hade hört talas om - Ljungs Kula. Med både regnbåge och röding i dammarna var förväntningarna på topp. Siktet var inställt på min första röding, men ödet hade som vanligt andra planer. Istället lämnade jag Ljungs Kula med ett nytt personbästa på regnbåge - 5.30kg - på torrfluga. Fantastiskt.





Senare på hösten var det dags för den årliga Flugfiskefestivalen i Björkadammen. Redan på första kastet fångade jag tävlingens största fisk och strax därefter möjligtvis tävlingens minsta. Efter att ha snubblat på målsnöret förlorade jag förstaplatsen till min vän Daniel, men 2000kr för andraplatsen värmde ändå gott i det ruggiga höstvädret.
Grattis Daniel, men 2014 är mitt år ska du veta!

Under 2013 har jag dessutom hittat mitt nya favoritvatten - Sunnedamm. Denna fantastiska anläggning ligger mig varmt om hjärtat och endast en gång har jag lämnat med mindre än tio fångade regnbågar & öringar. Även under de värsta höststormarna stod jag tappert och torrflugefiskade i Sunnedamm - med gott resultat dessutom. En eloge till Martin & Åsa som driver ett riktigt kanonställe. Annandagen blev min sista fisketur för året och efter nio fångade regnbågar fick jag till slut min tionde och sista fisk:
en magnifik öring på 2.5-3kg. Årets sista fisk blev också den i särklass vackraste!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar