fredag 24 januari 2014

Where it all began

Redan som en liten knatte blev jag inskolad i fiskets underbara värld. Min pappas brinnande intresse för fisket smittade av sig på (nästan) hela familjen och en stor del av somrarna spenderades både nere  vid den närliggande ån och längs kusten. Vem kunde ana att lite oskyldigt abborrmete & horngäddefiske skulle ha en så stor inverkan på den jag är idag?

Min flugfiskeresa däremot började dock inte förrän långt senare. Redan som 16-åring var det dags att flytta hemifrån och fiskeprylarna skulle självklart följa med. Längst inne i förrådet fick jag syn på något som jag aldrig hade sett förut - en av pappas gamla flugfiskerullar - en Hardy LRH Lightweight. Detta var dock inte vilken flugfiskerulle som helst, den är än idag en av mina viktigaste ägodelar. Jag förlorade nämligen min pappa redan som tolvåring och den här rullen är mitt starkaste minne av honom - en symbol både för kärleken till fisket och för min kärlek till honom.




Under flera år vakade rullen över mig från sin plats i bokhyllan, men till slut kom dagen då jag bestämde mig för att gå i min fars fotspår. Flera flugfiskeböcker senare begav jag mig till Björkadammen utanför Sjöbo, en liten p&t-damm som skulle bli mitt hemmavatten under de kommande åren. Det dröjde fram till mitt tredje besök innan det sög tag ordentligt i linan. Fisken tokrusade och knarren från rullen hördes nog halvvägs till Ystad. Minst. En ny flugfiskare var född.


En fin regnbåge från Björkadammen.

Här på bloggen kommer jag att skriva om allt som har med flugfiske att göra och lite till. Nya utmaningar väntar och jag ser verkligen fram mot ett nytt fiskeår. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar