fredag 10 juni 2016

Beauty and the beast

Juni månad är här med allt vad det innebär. För en flugfiskare innebär denna månad oftast färre fisketimmar dagtid och istället fokus på grynings- & skymningsfiske.

Ett besök vid smultronstället påminde mig om varför det knappt är lönt att bege sig ut i sommarvärmen. Jag anlände tidigt på eftermiddagen och inte en krusning syntes på vattenytan. Lite blindfiske på de säkraste ståndplatserna gav noll utdelning, så istället passade jag på att inspektera insektslivet och fylla på energireserverna inför kvällen.


 Gul forsslända - Heptagenia sulphurea - i nymfstadiet.

Åsandslända - Ephemera danica - i nymfstadiet.

 Före..

.. och efter!

En nyfiken vinbergssnäcka som mer än gärna agerade modell.

Ett par ensamma åsandsländor fladdrade plötsligt förbi och jag fick en förnimmelse om att kvällen trots allt hade potential. De senaste årens danicakläckningar har inneburit en ändlös vakfest under drygt två veckors tid och inte skulle det väl bli sämre i år?

Dagens första ljudliga vak bröt till slut vattenytan och av plasket att döma var det en av bäckens större individer som hade vaknat. En danicakläckare knöts på och kastades ut varpå vattenytan fullkomligen exploderade.

En stor bäcköring hade tagit flugan och var genast på väg ner mot gömstället. För att inte tappa skönheten satte jag stenhård press och bad till fiskegudarna att kroken skulle sitta kvar och att 6X-tafsen skulle hålla. En intensiv minut senare var succén ett faktum och otroligt nog kändes fisken väldigt bekant.


En av poolerna där åsandsländorna trivs som bäst.

Mums!

Wow! Vilken öring!

För tredje året i rad fångade jag denna magnifika varelse. Ett kvitto på att korrekt utförd catch & release är ett vinnande koncept.

Åsandsländorna ökade i numerär efter hand som timmarna passerade..

.. och öringar i alla storlekar tog del av den uppdukade festmåltiden.

Vakfesten fortskrider i skrivande stund och förhoppningsvis blir det ytterligare ett par besök vid bäcken innan årets bästa tid är förbi. Fram tills dess förbereder jag mig inför årets äventyr i fjällen - utrustning införskaffas, flugor binds och planer smids. Längtan är enorm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar