söndag 28 juni 2015

The one that got away

Första semesterveckan präglades av blandat flugfiske. Inledningsvis blev det bäcken, dammen & havet och i det något bistra junivädret lyckades jag landa ett gäng fiskar. Här följer en bildkavalkad från den gångna helgen.


Härligt spöböj vid dammen.

En pigg rackare som självfallet fick simma tillbaka.

Mitt lilla smultronställe, så fantastiskt vackert.

 En sista danicakläckning för denna säsong.

Vackrare skapelser får man leta länge efter.

En nyfiken skogsödla gjorde mig sällskap.

Insektslivet vid bäcken är så otroligt varierat.

Smaragdskimrande blå jungfrusländor svärmade vackert över näckrosorna.

Dessa majestätiska danicor kommer jag att drömma om i ett år framöver.

Gula forssländor kläcktes fortfarande för fullt i de lite mer snabbflytande poolerna.

 En prickig skönhet som vakade på förbiflytande gula forssländor.

Nybundna majsflugor - inför sommarens artjakt - skulle testas på mörtarna..

.. men en regnbåge högg redan på första kastet. What?!

Ett efterlängtat nattfiske, tillsammans med Linus på Salmotrutta.se, bjöd på en härlig stund ute på den sydskånska kusten. Friska västliga vindar gjorde flugfisket till en utmaning och tyvärr kammade vi båda noll på havsöringsfronten, men skam den som ger sig.

Torsdagen & fredagen spenderade jag vid Ekemölla tillsammans med min goda vän Daniel. Fisket var otroligt trögt inledningsvis, men efter en hel del flugbyten hittade jag till slut rätt i mina askar. I det kristallklara vattnet hade jag sedan ett magiskt sight-fiske på vackra regnbågar.

Somliga regnbågar lapade i sig små fjädermyggor längs strandkanterna medan andra tålmodigt inväntade eftermiddagarnas festmåltider - vulgatakläckningar. Totalt sexton landade regnbågar på torrfluga och nästan lika många tappade får räknas som ett gott resultat. Speciellt med tanke på att andra fick nöja sig med en handfull fiskar, om ens någon.


Ekemöllas orörda vildmark är sannerligen vacker.

Se upp! Huggormarna uppskattade varken sällskap eller att bli fotograferade. 

 Ekemöllas stolthet - regnbågar i absolut världsklass.

Ephemera vulgata - male spinner.

En av många regnbågar som enbart hade vulgata på menyn.

Vad säger man? Wow!

 Sällsamt vacker sommarkväll..

 .. och visst blev det en sista torped innan läggdags.

 Efter välbehövlig skönhetssömn vaknade jag till denna fantastiska vy - balsam för själen.

Dagens första krutpaket, den gav verkligen inte upp utan en fight.

När solen strålade och vinden mojnade smög jag i vassen för att spana efter patrullerande regnbågar.

Flugan för dagen var - föga förvånande - en vulgatakläckare.

 Au revoir - vi ses!

Till och med vulgatorna övertygades av imitationerna.

 Spöböj i sommarvärmen - svettigt värre.

 Tjusig firre i fin kondition.

 Fenorna var inte heller fy skam.

Ett veritabelt monster på kroken - tyvärr hade jag inte turen på min sida.

Pricken över i:et hade varit om jag hade lyckats landa monsterfisken som slukade min vulgatakläckare i ett våldsamt vak och sedan rusade snudd på hundra meter rakt ut i dammen. Efter en brutal kamp lossnade flugan dessvärre precis innan landning. Fan. Nåja, jag får nog nya chanser snart igen.

Tack för den här gången Johan, Tobbe & Uffe - alltid lika trevligt att träffas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar