onsdag 22 april 2015

Bonus catch

Helgen inleddes med en tur till ån och ännu en gång möttes jag av en fantastisk ljudkuliss när jag öppnade bildörren. Fåglar av alla möjliga slag utropade sin glädje över att den kalla natten var över.

Ån slingrade sig genom ett fuktigt landskap och solstrålarna hade precis börjat titta fram över de omgivande kullarna. Metodiskt fiskade jag av de sträckor där jag har haft absolut bäst fiske, men utan något som helst resultat. Jag begav mig vidare mot den mellersta delen av ån och en till synes het sträcka som jag hade spanat in tidigare.


Dagsländor kläcktes för fullt..

.. och likaså gjorde bäcksländor.

Vinbergssnäckorna hade kravlat sig upp ur sina vinterhålor..

.. och vildsvinen gjorde sig påminda i form av både fotspår & hårtussar. Som tur var stötte jag inte på dem heller denna dag.

Det började lovande med en skrämd öring av något grövre kaliber. Strax därpå försökte jag smyga mig på en gädda i femkilosklassen, men någon indian är jag dessvärre inte och fisken skrämdes således efter ett par klumpiga kast. En kort promenad senare hittade jag äntligen ett par småöringar på ett lugnflytande & flakt parti med sandbotten. Något små att fiska efter egentligen, men undertecknad ville främst förhindra en eventuell bomtur. Sagt och gjort.


Dagens första - alltid lika befriande.

Nummer två var inte särskilt mycket större.

Den översta sträckan fick ännu en chans och efter en handfull junioröringar hade det blivit dags att bege sig hemåt. Under dagen träffade jag för första gången andra fiskare långs ån - alltid trevligt med nya ansikten & utbyte av erfarenheter. En snabb tur till gäddsträckan blev det innan hemfärd och efter ett par missade hugg landades till slut en tjock flickgädda som naturligtvis fick simma hem till vännerna igen.


Stark liten gädda som bjöd på härlig fight.

Efter fotboll & ölhäng med Mattias på lördagkvällen blev det - föga oväntat - sovmorgon på söndagen. När klockan närmade sig tio hade jag äntligen tagit mig ut till ett gäddvatten där jag skulle spendera ett par timmar innan det var dags att idka öringfiske igen. Gäddfisket blev kortvarigt då flugan fastnade i en sten och i ett tappert försök att få loss den brast tafsen och därmed försvann min enda gäddwire. Suck.

En halvtimme senare mötte jag upp Conny vid bäcken. Efter en härlig pratstund hade det blivit tid för lite fiske och i samma veva kom dessutom Mattias förbi med sitt sprillans nya Loop Opti Creek #2 - oj vad fint det var!


Bäcken hyser otroligt vackra öringar..

.. som mer än gärna vakar på en torrfluga. Denna gång på en hembunden svart cdc-caddis #16.

Vi fiskade ett par timmar, både med nymf & torrfluga, med gott resultat dessutom. Vackra bäcköringar landades till höger & vänster men dagens överraskning var av ett helt annat slag.

En kurva där det enligt Conny ska stå en rejäl öring gav som vanligt ingen utdelning, men innan jag kastade in handduken lade jag ett kast uppströms istället. Ett par sekunder senare tog det tvärstopp - linan skar genom vattnet och en rejäl fisk satte fart rakt under bropelarna och vidare uppströms. Med hjärtat i halsgropen drillade jag fisken varsamt - fullt medveten om att jag inte hade något att säga till om - och efter flera minuter nere vid botten gjorde den ett mäktigt luftsprång. Hel****! Mitt livs öring visade sig vara en högst ordinär regnbåge på drygt två kilo. Men vilken fight jag fick uppleva!


Dagens största..

 .. vilken skönhet!

En ovälkommen gäst i bäcken, vilket även den arga grodan på bilden höll med om. Hon simmar av naturliga skäl inte vidare.

 Paddorna däremot var på tok för upptagna med andra bestyr för att bry sig om min närvaro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar