lördag 26 juli 2014

Hot hot heat

Phuuuu, vilken sommar! Över 30°C och inget regn i sikte. Inte alls bra för fisket & fiskarna, men det är kanske dumt att klaga för egen del? Två fisketurer har det ändå blivit sedan förra inlägget.

I onsdags for sambon min & jag till Bondemölla för att njuta av en härlig sommarkväll, grilla och sedan fiska från kl 05.30 på torsdagen. Natten blev sömnlös och när klockan ringde var jag mer zombie än människa. Efter två koppar kaffe riggade jag spöt och sakta men säkert blev jag något piggare.


Förslående vacker gryning i Bondemölla.

Kvällen innan hade resulterat i noll fiskar fördelat på sex fiskare. Inte helt lysande, men föga förvånande när vattentemperaturen hade klättrat upp till 21.8°C. Vårt hopp var att dammarna under natten hade kylts ner någorlunda. Om så var fallet, så hade det föga inverkan på fisket. Här och där skymtade vi patrullerande fisk, men de var knappast intresserade av mat. I bäcken, som tillför friskt vatten till anläggningen, vakade ett par öringar och jag kunde självklart inte motstå frestelsen. En liten torris brukar göra susen - så även denna gång!


En liten twisted gnat #18 lurade denna skönhet.

En mört fattade ett par timmar senare tycke för en black & peacock spider #14, men i övrigt hände inte mycket. I dagens sista kast hörde jag ett plask bakom mig. I min nyfikenhet vände jag mig om och i samma veva rycktes spöt nästan ur händerna på mig. En fisk hade tagit flugan, rusat in under närmsta buskage, rundat en sten och smack - där var dagen över. Daniel slutade på två landade regnbågar och Sara fick nöja sig med en skönhet kring 4 kilo.


Marinerad fläskfilé, majskolvar, en god sallad och ett par öl. Vilken sommarkväll vi hade!

Igår var det dags igen. Ett nytt öringvatten skulle upptäckas och trots lågt vattenstånd fick jag ändå lite hum om vart jag framöver ska leta efter mina prickiga vänner. En vakande öring fångades med hjälp av en streaking caddis, men sen var det mest spanande & kastande i blindo. Öringarna var som bortspolade, men förhoppningsvis ligger de och ruvar någonstans i en djuphåla. Alltid lika spännande att åka på upptäcksfärd och utforska nya vatten och idag var inget undantag. På återseende.


 Lågvatten.

 Under överhänget i kurvan såg jag ett ytterst lovande vak.

 Första kastet resulterade i denna fantastiska öring.

 Utan att lämna vattnet fick den lilla öringen friheten åter. Som en torped försvann den iväg till sin håla igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar