onsdag 6 maj 2015

Eat sleep fish

I helgen flydde vi fältet och planen var att spendera min födelsedag uppe på det halländska höglandet - närmre bestämt vid Sunnedamm & Vänneån. Inför helgen hade jag hyrt bil och Hertz "surprise vehicle" är alltid ett spännande val. Sist blev jag tilldelad en stadsjeep i megaformat, men den här gången fick jag en moped i förklädnad - Fiat 500C. En rolig liten racerbil förvisso, men motorn lämnade en del att önska. Nåja, nog om bilar, vi kom trots allt fram till vår destination.


En av alla fantastiska torrflugefiskar denna helg!

 Leksaksbil..

Själv är jag en sann karnivor - men Sara kan ju nästan misstas för en vegetarian..

Framme vid Sunnedamm möttes vi av två härliga & morgonpigga (nåja) Nybrobor som stod ute i minusgraderna och huttrade. Beväpnade med rykande varmt kaffe förberedde de sig för torrflugefiske och på altanen skymtade jag en öppnad whiskeyflaska - inte en helt dum idé under förutsättningarna.

Prylarna lastades in i storstugan och en kort stund senare kastade jag torrflugor på vakande fisk. Flugorna ratades gång på gång, men vaken fortsatte. På vattenytan låg mängder av små, döda fjädermygg, men storleksmässigt hade jag inga lämpliga imitationer.

Torrflugorna byttes sedemera ut till smånymfer och med en spider red tag #16 fångades dagens första firre. I det otroligt klara vattnet - och med lite hjälp från solen - såg vi att regnbågarna stod apatiska i både dammen & poolerna. Lekskador & lekbeteende var ett faktum - men skam den som ger sig.


 Fish on i jacuzzin.

En blyg liten regnbåge fick simma hem igen.

Denna lilla krabat var också nyfiken på bäcksländenymfen.

Sara använde denna underbara helg åt att förbereda kommande yogaklasser, medan jag själv spenderade merparten av min tid antingen med flugspöt eller en kopp kaffe i händerna. Hursomhelst så njöt vi båda till fullo av att vara ute i naturen - mitt bland hackspettar, kanadagäss & tranor. En och annan kungsfiskare hade vi dessutom turen att skåda.


 Eat sleep fish! En liten larv firade ner sig från björken med hjälp av sin silkeslina - allt för en stund i rampljuset.

Förberedelser inför kommande yogaklasser.

Sagolik öring!

Dag nummer två bjöd på samma underbara försommarväder - om än lite blåsigt emellanåt - och fisket var fortsatt tämligen trögt. Detta skulle bli en sådan dag då allt gick fel. Tafsbrotten avlöste varandra trots rigoröst utförda knutar, trassel uppstod och när fiskarna väl högg på mina torrflugor så misslyckades jag med mothuggen.


Fem timmars morgonfiske och vad blev resultatet? En mört på torrfluga..

Vitsippan ute i backarna står - eller hur var det nu?

En tur till Vänneån skulle också hinnas med. Mitt vackra Loop Yellowline #2 skulle äntligen få uppleva sin premiärtur. Femton minuter in i fisket lokaliserades en sporadiskt vakande öring och mitt under ett luftkast var olyckan framme - spöt gick från tredelat till fyrdelat och äventyret var således över innan det ens hade börjat. Katastrofen var därmed ett faktum!


******* !!!

Vid Sunnedamm hade fiskarna börjat vaka så smått. Flygmyror plaskade hjälplöst runt i vattnet och i mina flugaskar hittade jag en lämplig imitation. Redan på första utlägget steg en fisk mot flugan, men avvek i sista stund. Kort därpå tog en annan fisk torrflugan i ett vackert head&tail-vak. Mothugget var resolut & vältajmat och efter en intensiv fight kunde dagens första regnbåge på torrfluga landas.


 Äntligen lite action i pool fyra.

 En vacker regnbåge som bjöd på härlig kamp.

En av alla godbitar som snubblade runt på vattenytan.

Kabbleka i all sin prakt.

Sådär en gång i timmen kom ett påslag på torrflugan. Oftast var jag tämligen oförberedd men dagen slutade ändå med sju landade torrflugefiskar - varav två riktigt fina öringar. Födelsedagen avrundades sedan på bästa sätt med grillad ryggbiff, ett fint årgångsvin & som avslutning glass med varma bär - lyxigt värre!


 Fler och fler bäcksländor kläcktes efter hand som timmarna passerade.
 
 Påslag - mothugg - och ett vältajmat foto!

 En gudomligt vacker öring slukade min olivfärgade f-fly #16.

Vilken skönhet.

Grym avslutning på en fantastisk födelsedag - minus spöbrottet då..

På söndagen steg jag upp med solen och medan frukosten inmundigades passade jag på att läsa av termometern: -3 grader! Fy fan! På med fleecehuvan, handskar & ett par extra lager kläder och sedan var jag redo för dagens utmaningar.


 Vackert så det förslår.

Kabblekan såg lite frusen ut.

Frukost ute i den underbara vårsolen.

Fisket var av förklarliga skäl hyfsat svårt, men efter hand som solen värmde upp landskapet började kläckningarna och följaktligen även vaken. Små olivgröna dagsländor kläcktes sporadiskt under hela helgen och med egenbundna f-flys #16 landades fisk efter fisk. Flera gånger fick jag dessutom möjlighet att sightfiska på vakande regnbågar och att se stigningarna i slowmotion är verkligen en häftig upplevelse!


 Vackra, olivgröna dagsländor i storlek mindre kläcktes under hela helgen.

 Vilken rusning - backingen är säkert trettio meter ut i dammen!

 Kalasfin hanfisk som bjöd på helgens härligaste fight.

Den fick naturligtvis simma hem igen efter att ha återhämtat sig.

Mellan huggen passade jag på att inventera strömsträckans otaliga nymfer - vad kan detta vara måntro?

Allt som allt en fantastisk helg uppe på det halländska höglandet. Fisket var över förväntan med tanke på förutsättningarna och totalt landade jag cirka 35-40 fiskar varav hälften på torrflugor. Längtar redan tillbaka! Tack Martin, keep up the good work!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar