torsdag 11 februari 2016

Ice

För knappt fjorton dagar sedan uppenbarade sig årets första vårtecken. I skrivande stund lyser vackra, solgula vintergäck upp ängarna och i parkerna har till och med snödropparna kravlat sig fram ur sina underjordiska gömmor

Förra helgen bjöd på värmande vårsol, tolv plusgrader och knappt någon vind. Jag begav mig till smultronstället för årets första fiskepass - glad som ett litet barn på julafton - bara för att få dagen fullkomligt förstörd. Ett tre centimeter tjockt islager täckte hela dammen. Närliggande dammar, diken & pölar var naturligtvis isfria sedan länge och hela situationen kändes som en käftsmäll från moder natur.

Istället för att fiska sitter jag alltså nu framför bindstädet och drömmer mig bort till vackra bäcköringar, rikliga kläckningar & sagolikt torrflugefiske. Hoppet om en nära förestående fisketur har inte övergett mig.


 Vintergäck.

 Snödroppar.

Is - en fullkomligt värdelös form av vatten..

 Nattslända #16.

 Kläckare #16.

 Liten dagslända #18.

 Min personliga favorit - Heptagenia sulphurea - Gul forsslända #14.

Fjädermyggkläckare #16.

Fler högeffektiva fjädermyggkläckare. Vågar nästan utlova fångstgaranti på dessa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar