måndag 7 september 2015

Strike

Efter en hel månad utan fiske tog jag mitt förnuft till fånga och begav mig till smultronstället tillsammans med min trogne vapendragare Mattias. Regnbågarna har nu simmat i dammen i drygt ett år och förvildningsprocessen har gjort dem hyfsat svårflörtade. Vissa dagar hugger dem titt som tätt, medan andra dagar är fullkomligt omöjliga.


Vårt lilla smultronställe är verkligen godis för själen.

Näckrosbältena erbjuder både mat & skydd.

Syftet med kvällsturen var att testa mitt nya kustspö: TSD Argentum #6. Spöt riggades, varpå en liten dräparmask knöts på och kastades ut framför en patrullerande fisk. Det tog inte mer än ett par sekunder innan kvällens första regnbåge var ett faktum. Ett silvrigt krutpaket i absolut toppkondition krokades av efter en härlig fight.


Skönt spöböj.

Fet & fin - det märks att det inte råder någon födobrist i dammen.

Kast nummer två - fisk nummer två. Kast nummer tre - fisk nummer tre! Regnbågarna var minst sagt på hugget och bjöd på härliga kamper i det svala sensommarvattnet.


Otroligt fin teckning på denna lilla skönhet.

Hela och fina fenor är alltid en fröjd att skåda.

På vattenytan syntes gräshoppor, bin, harkrankar & bärfisar - men trots flertalet patrullerande fiskar så var det väldigt sällan som vattenytan bröts i ett vak. Mattias hade ett påslag på harkranksimitation, men gick sedan lottlös i sitt torrflugefiske.


Insektslivet vid dammen är väldigt rikt, speciellt när det kommer till landinsekter.

 Klumpiga bärfisar lever farligt bland strandvegetationen

Häftiga fjärilslarver fanns precis överallt..

 .. här en blivande Större Snabelsvärmare som förgäves försökte att skrämma mig.

Mattias överlistade ett par fiskar till slut.

För egen del fortsatte lyckan och efter ett par timmar hade jag landat ett dussin regnbågar. Fantastiskt bra fiske och ett perfekt sätt att återuppbygga ett sargat självförtroende & ett sviktande fiskesug.


Härlig rusning - till och med backingen kom till användning.

En urstark hanfisk som bjöd på kvällens bästa kamp.

Så vad säger man? Strike! Hole in one! Yatzy! Tack för att du övertalade mig Mattias!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar