tisdag 28 juli 2015

Home sweet home

Semester. Det existerar knappast en bättre tid på året. Nu är den dock över för den här gången och här kommer en handfull bilder från alla fisketimmar som jag har hunnit med under de två senaste veckorna.

Sara & jag inledde semestern med att pysa iväg till smultronbäcken för att njuta av sommaren tillsammans. Vulgatorna svärmade fortfarande för fullt i de närliggande dammarna, ölen var kall, solen sken & en rejäl köttbit skulle grillas - behöver jag säga mer?


Eat sleep fish!

En danica i mitten av juli hör verkligen inte till vanligheterna.

 Kamp! Dagen blev bara bättre och bättre.

Sjösandsländor & öl - bara en sak som fattas.. 

.. en rejäl köttbit marinerad i tjugofyra timmar. Nomnom.
 

Efter flera dagar med omöjliga vindar var det dags för den årliga veckan uppe hos svärföräldrarna i Bohuslän. Dagarna ägnades åt att hänga med Saras familj & vänner, men också åt att utforska naturens egna skafferier - skogen & havet. Kantareller, blåbär, hallon, makrill med mera - wow!

Nattfiskepassen duggade tätt under hela veckan trots att det fortfarande blåste uppåt 10-15m/s. Att hitta fiskarna visade sig vara lättare sagt än gjort. Med hjälp av min goda vän Daniel fann jag en handfull läade vikar, men det gick tyvärr många timmar mellan huggen. Ålar & skrubbor skrämdes till höger och vänster, men till slut kunde jag tillgodoräkna två nya arter i Jakten på femtio arter på fluga.


Utrustad med ett litet fältakvarium & extremt små flugor är jag nu redo att jaga även de minsta arterna. Game on.

Daniel svingar mot hortisonen.

Art #19 - Makrill - Scomber scombrus. Härliga fighters som jag gärna stiftar bättre bekantskap med.

 Night time is fishing time.

 Blåbär så långt ögat kunde se.

 En bråkdel av alla blåbär som vi plockade - plättar med varma blåbär var en av höjdpunkterna på semestern.

Jackpott!

Skogens guld - wow!


 En av alla smarriga makrillar som hamnade på tallriken.

Ett väldigt lovande rev..

.. här måste det väl finnas fisk?

Pang! En öring kring måttet. Den fick såklart friheten åter.

Semesterns sista fisk och art #20 - Braxen - Abramis brama. Lusig & äcklig, så nu undviker jag gärna fler av dessa simmande dasslock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar